Een goede bruiloft dagindeling is ontzettend belangrijk om een mooie dag (of weekend te hebben). Geen idee waar je moet beginnen? Wij helpen je op weg!

Misschien ben je al jaren aan het dromen over je bruiloft en weet je precies wat je wilt, maar misschien is het ook wel helemaal nieuw voor je. Hoe je het ook went of keert, je bruiloft dagindeling maken is een beste klus!

De basis van een bruiloft dagindeling

Er zijn een aantal onderdelen die je sowieso moet opnemen in de planning van jullie bruiloft:

  • Jezelf mooi (laten) maken en jullie trouwkleding aantrekken
  • Gasten ontvangen
  • Trouwen voor de wet

Vervolgens zijn er ook nog een aantal onderdelen die in vrijwel elke bruiloft voorbij komen:

  • Taart eten en felicitaties van gasten
  • Trouwen in de kerk
  • Samen eten
  • Een feest

Nu denk je misschien bij die laatste punten dat ze ook verplicht zijn, maar dat is natuurlijk helemaal aan jou! En daar wil ik het ook graag over hebben. Want ook al is er een vrij ‘normale’ indeling van een bruiloft, daar hoef je je natuurlijk helemaal niet aan te houden!

Dagindeling bruiloft 2

De standaard indeling

Maar om jullie op weg te helpen wil ik de standaard dagindeling wel graag even noemen. Over het algemeen ziet die er als volgt uit:

  • Bruid en bruidegom maken zich apart van elkaar klaar voor de bruiloft
  • Bruidegom haalt de bruid op
  • Fotoshoot
  • Gasten worden ontvangen op de trouwlocatie
  • Trouwen voor de wet
  • Feliciteren en taart
  • Dagactiviteit
  • Dineren
  • Kerkdienst
  • Receptie
  • Feest

Zoals je ziet is dit best een drukke dag! De reden dat het vaak zo ingedeeld wordt heeft met een aantal zaken te maken. Je daggasten vragen vaak een dag vrij voor je bruiloft, en voor hen is het dus geen probleem om overal bij te zijn. Maar naast daggasten heb je natuurlijk ook mensen die je uitnodigt voor de kerkdienst en/of receptie. Van hen kan je eigenlijk niet vragen dat ze een dag vrij nemen om bij een deel van jullie bruiloft te zijn. Om deze reden zijn de kerkdienst en receptie vaak na 19:00 uur. De avond is hierdoor alleen behoorlijk vol. Een kerkdienst duurt al snel anderhalf uur, en een receptie al snel 2 uur. Voordat je dan goed en wel op je feestlocatie aankomt is het vaak al 22:00, en dat terwijl de meeste bruiloftfeesten rond een uur of 1:00 al afgelopen zijn!

Dat kan ook anders

Natuurlijk ben je helemaal vrij om voor deze ‘standaard’ bruiloft dagindeling te kiezen, maar het kan ook anders! En ik denk zelf dat het een stuk meer ontspannen kan. Welke opties zijn er dan bijvoorbeeld?

  • Op een andere dag trouwen voor de wet
  • De bruiloft verspreiden over meerdere dagen
  • Minder of geen rekening houden met avondgasten
  • Alleen daggasten uitnodigen
  • Een weekend weggaan

Bruiloft dagindeling 2

Op een andere dag trouwen voor de wet

Dit is een van de meest voorkomende opties. Als je namelijk al getrouwd bent voor de wet kan je bruiloft later op de dag beginnen. Dit geeft heel veel rust in de ochtend, je hoeft dan bijvoorbeeld niet al om 6 uur op om je make up te laten doen… In elke gemeente is er trouwens een dag dat je gratis kunt trouwen. Je mag dan heel weinig mensen meenemen, en soms is het zelfs alleen aan de balie, maar dat is dus een optie.

De bruiloft verspreiden over meerdere dagen

Dit is waar mijn man en ik voor hebben gekozen. De belangrijkste reden? We wilden een relaxte bruiloft, en feesten tot we er bij neer zouden vallen. We zagen het niet zitten om een megalange dag af te sluiten met een feest (ik ben nogal snel moe), en vonden het jammer om een beetje een half feestje te hebben. Over onze planning lees je hier meer. Kort samengevat hebben we voor onze daggasten een losse dag georganiseerd, en het feest en de receptie op een compleet andere dag gedaan. En dat is enorm goed bevallen! Zo hadden we ineens een hele week feest… (we zijn op maandag voor de wet getrouwd.)

Bruiloft dagindeling 1

Minder of geen rekening houden met avondgasten

Een andere optie is om je niet druk te maken over avondgasten. Dat klinkt een beetje lullig misschien, maar de andere optie is dat ze helemaal niet uitgenodigd worden (zie de volgende optie). Geen rekening houden met avondgasten, daar bedoel ik mee dat je kerkdienst bijvoorbeeld om 16:00 uur begint. Dat is geen ideale tijd voor mensen die werken, maar er zijn vaak wel genoeg mensen die dan alsnog kunnen komen. Het nadeel is duidelijk: vervelend voor de kerk- en receptiegasten, het voordeel is dat je veel meer tijd hebt voor je avond. Je kunt nu namelijk na de kerkdienst en receptie aan je avondeten aanschuiven. En dat is ook wat waard! Zeker omdat je nu rustig van je duurbetaalde eten kunt genieten, zonder de stress van een kerkdienst die eigenlijk binnen 20 minuten moet beginnen…

Alleen daggasten uitnodigen

Het is steeds populairder om een bruiloft alleen met vrienden en familie te vieren die echt heel dicht bij je staan. Op die manier heb je helemaal geen problemen meer met werkende gasten, iedereen is er toch de hele dag! Kies tijdens zo’n dag vooral voor een relaxed programma, en nog fijner? Zoveel mogelijk op een locatie.

Een weekend weggaan

Deze laatste optie is mijn favoriet. Veel mensen zien dit niet als een optie vanwege de kosten, maar ik kan je zeggen dat dat nergens voor nodig is! Voor de bruiloft van mijn zusje zijn we een weekend in België geweest, en zij waren een stuk goedkoper uit dan wij… Dit kwam wel grotendeels omdat ze de catering volledig zelf hebben gedaan met alle daggasten die er waren (we hebben heerlijk gebbq’d).

Maar ook als je wel wat te besteden hebt is een weekend samen weg een fantastisch idee! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar een bruiloft vliegt voorbij. Hoe heerlijk is het dan om het wat uit te smeren over meerdere dagen? En vind je het echt jammer dat je sommige mensen niet kan uitnodigen? Dan organiseer je een week na jullie weekend toch gewoon alsnog een feest?

Poe, dat is een flinke lap tekst…

Lees het dus nog eens rustig terug, en denk samen goed na over jullie bruiloft dagindeling. Want er is zoveel mogelijk!


Klaar om je dag in te vullen? Kies dan uit de beste en leukste leveranciers van Nederland: de Girls of honour Lievelingsleveranciers! Dit zijn de toppers uit de trouwbranche die speciaal voor jou zijn geselecteerd door Erica en Marit. Klik hier om een kijkje te nemen.

Foto’s: Wianda Bongen Photography