Trouwen kán gratis, bij iedere gemeente op een specifieke dag en tijdstip. Maar als je kiest voor een eígen dag en tijd, een speciale locatie en aankleding, wat kost een bruiloft dan ongeveer? Kun je een budget vaststellen en je daar tijdens het organiseren aan houden, of is dat met al die opties en extra’s bijna onmogelijk? In deze blog lees je wat je moet weten over de financiën met betrekking tot trouwen.

Aan welk totaalbedrag moet je als aanstaand bruidspaar denken voor jullie bruiloft?

Wat kost een bruiloft? Laten we maar gelijk beginnen met het ‘ergste’: het totaalbedrag voor de bruiloft. Het hangt natuurlijk erg van jullie wensen af, maar als jullie je flexibel willen opstellen, ruim de tijd nemen voor het organiseren en niet teveel gasten uitnodigen, dan kunnen de kosten zeker onder de 12.000 euro blijven. Hebben jullie specifieke voorkeuren, willen jullie meer mensen uitnodigen en zijn er dingen die jullie ‘op maat’ wensen (denk aan: locatie, eten, muziek en versiering), dan is het prettig om toch minstens een bedrag tussen 18.000 en 25.000 euro in je hoofd te houden.

Waar gaat het meeste geld in zitten?

Het is per koppel ontzettend verschillend waar het geld naar toe gaat. Het ligt helemaal aan waar jullie prioriteiten liggen. Bij onze eigen bruiloft ging ronduit het grootste bedrag naar de locatie, maar daar was dan ook heel veel ‘inclusief’: het diner voor een select gezelschap, het feest voor een grotere groep mensen, drank en hapjes in de avond en versiering. Kiezen jullie juist voor een kleine, niet commerciële locatie waar ze jullie vrij laten in hoe jullie alles vormgeven, dan kan dit enorm schelen in de kosten. Zit het zelf organiseren niet zo in jullie ‘bloed’, dan kun je natuurlijk ook kiezen voor een weddingplanner, die veel werk uit jullie handen kan nemen (al kost die natuurlijk ook weer geld). Tot slot kan in de kleding, ringen en de notaris (als je trouwt op huwelijkse voorwaarden) aardig wat geld gaan zitten. Kortom: stel zelf jullie prioriteitenlijstje op en maak bewuste keuzes over waar jullie wel en niet ‘dik voor willen betalen’.

Prioriteitenlijstje maken

Hoe maak je nu zo’n prioriteitenlijstje? Tijdens het plannen en het bekijken van voorbeelden lijkt alles leuk, mooi en belangrijk. Hoe bepaal je dan wat je belangrijk(er) vindt en wat minder?

Als je allebei een lijstje maakt van maximaal drie prioriteiten, dan staat in ieder geval vast wat jullie echt van belang vinden en wat sowieso moet kloppen op jullie bruiloft.

Als je het moeilijk vindt om na te gaan wat je belangrijk vindt (misschien ook omdat je in het begin schrikt van alle hoge prijzen), maak dan bij elke uitgave de afweging wat het je oplevert. Vind je de fotograaf duur? Realiseer je dan dat dit een professional is die de hele dag keihard aan het werk is om al jullie mooie momenten vast te leggen. Maar de meeste werkuren komen voor de fotograaf pas achteraf. Hoe belangrijk vinden jullie het om na afloop een fotoserie te hebben die helemaal klopt met jullie beleving? Aan de hand van hoe belangrijk dit voor jullie is, bepalen jullie samen hoeveel geld je eraan uitgeeft.

Vinden jullie bijvoorbeeld eten, de fotograaf en kleding erg belangrijk? Dan weet je dat je (met een kleiner budget) moet gaan besparen op andere onderdelen. Oftewel: alles wat buiten jullie prio-lijstje valt, daar kunnen jullie simpelweg op besparen.

Hoe blijf je binnen je gestelde budget?

Spreek van tevoren goed samen af wat jullie willen uitgeven en of daar een marge op zit (en zo ja, hoe groot is die?). Samen met de prioriteitenlijstjes, geeft jullie dit duidelijke kaders. Verder hielp het mij om tijdens het plannen en organiseren in een Excel bestandje bij te houden welke onderdelen we allemaal al hadden vastgelegd en welke kosten daarbij hoorden. Daarbij noteerde ik ook wat al wel of niet betaald was en wat nog moest. Het door ons vastgestelde budgetbedrag stond onderaan in het bestand, en zo hield ik tijdens de voorbereidingen goed in de gaten welke ‘ruimte’ er nog was.

Uiteindelijk zijn wij wel ietsje over het budget heen gegaan, maar daar hebben we wel samen voor gekozen en dat voelde goed – want: we trouwen maar één keer!

Kun je ook pingelen, zodat je hier en daar wat korting krijgt?

Bij grote bedrijven is dat echt een must. Altijd proberen dus! Niet als keiharde onderhandeling, maar als een vraag werkt het vaak erg goed. Zo stelden wij bij de locatie dat wij X bedrag in ons hoofd hadden, waarbij we vroegen wat de locatie daarin voor ons kon betekenen. Ons contactpersoon ging daarop kort overleggen met een collega en kwam terug met een voor ons positief bericht. Niet geschoten is altijd mis, dus kaart het in elk geval aan. Zeker wanneer je meerdere dingen afneemt bij een bedrijf of op een locatie, is het goed om af te stemmen over een totaalbedrag, waarin vaak bij grote bedrijven zeker wel wat marges zitten.

Huren jullie veel kleine ondernemers in? Dan is er vaak veel minder ruimte om te onderhandelen. Zeker omdat veel van hun werk op maat wordt gedaan. Wat ons betreft wel heel erg de moeite trouwens!

Voor dit artikel heeft Maud weddingplanner Myrthe Regelt het om advies gevraagd. Dus wil je meer weten? Neem contact op met Myrthe!

Meer lezen over de kosten van een bruiloft? Check dan zeker ook deze blogs:

Foto’s: Unsplash.com