Maggie Sottero’s ‘Love for All’ campagne laat zien dat trouwjurken voor IEDEREEN zijn – en geloof me, dat raakt bij mij een gevoelige snaar…
Zijn trouwjurken er vooral voor dunne, witte, hetero, niet-gehandicapte mensen? Het lijkt soms wel zo… Daarom vind ik het altijd zo’n verademing als merken er bewust voor kiezen om meer diversiteit te laten zien.
Als iemand die geboren is zonder linkerhand, heb ik altijd een gevoel gehad dat ik er in de modewereld niet helemaal bij hoorde. Zeker als je naar de “perfecte” modellen kijkt die meestal te zien zijn in bruidsmodebladen en campagnes. En ik weet dat er veel meer mensen zijn die dit voelen…
Daarom werd ik zó blij toen ik Maggie Sottero’s nieuwste campagne ‘Love for All’ zag. Deze campagne laat zien dat liefde, schoonheid en bruidsmode niet beperkt zijn tot één type persoon, lichaam of uiterlijk.
Waarom deze campagne zo belangrijk is
In een industrie waar perfectie vaak de norm lijkt, doorbreekt Maggie Sottero dat patroon (en dat doen ze gelukkig al langer). En waarom ook niet? Liefde kent geen grenzen, geen beperkingen, geen “perfect plaatje”. Liefde is voor iedereen. En dat betekent dat trouwjurken dat ook moeten zijn.
De campagne toont modellen van verschillende groottes, etnische achtergronden, genders en met diverse fysieke kenmerken. Het laat zien dat een trouwjurk niet gemaakt is voor een bepaald “type” lichaam of persoon. Een trouwjurk is voor iedereen die wil stralen op de bruiloft!
Het persoonlijke aspect
Als iemand die nooit een model heeft gezien in bruidscampagnes die enigszins op mij leek, kan ik je vertellen: representatie doet ertoe. Het zien van iemand zoals jij, in een prachtige jurk, straalt een krachtige boodschap uit: “Jij hoort hier. Ook jij verdient het om je mooi te voelen, zeker op je trouwdag.”
Het gaat niet alleen om het “inclusief zijn” als marketingstrategie. Het gaat om het vieren van liefde in al haar vormen, en het erkennen dat iedereen het verdient om zich speciaal te voelen op hun trouwdag. (Dus ik hoop dat we deze diversiteit in modellen ook in ‘standaard’ campagnes van Maggie Sottero gaan blijven zien.)
Waarom ik dit met jullie deel
Ik deel dit niet alleen omdat ik een persoonlijke connectie voel met deze campagne, maar omdat ik weet dat velen van jullie misschien ook worstelen met het gevoel dat de trouwindustrie niet voor jullie is gemaakt.
Misschien heb je een zichtbare beperking. Misschien pas je niet in de standaardmaten. Misschien voldoe je op een andere manier niet aan de traditionele bruidsnormen. Wat het ook is, ik wil dat je weet: je bent prachtig, je liefde is prachtig, en je verdient een trouwdag waarop jij jezelf helemaal kunt zijn.
De jurken
Oh, en heb ik al gezegd dat de jurken zelf ook geweldig zijn? Maggie Sottero staat bekend om hun elegante designs die zowel klassiek als modern zijn. De collectie bevat diverse stijlen die verschillende lichaamstypen flatteren, van baljurken tot zeemeermin silhouetten, van bohemian tot glamoureus.
Wat ik vooral waardeer, is dat ze niet alleen inclusief zijn in hun marketing, maar ook in hun ontwerpen. De jurken zijn ontworpen met het besef dat échte mensen ze zullen dragen – mensen met verschillende lichamen, behoeften en dromen.
Diversiteit is geen checklist
Soms lijkt het alsof merken diversiteit behandelen als een checklist (of dat er commentaar is als er iemand van ‘de checklist’ mist). Een model met een donkere huidskleur? Check. Iemand met een maatje meer? Check. Een persoon met een zichtbare beperking? Check. Maar écht inclusief zijn gaat zoveel dieper dan dat.
De reden dat we campagnes als deze nog steeds als “bijzonder” zien, is omdat de norm in de mode-industrie nog altijd overwegend wit, dun en ‘perfect’ is. Hierdoor ontstaat het idee dat je alleen echt mooi of high fashion kunt zijn als je binnen die smalle definitie van schoonheid past.
Dit is precies waarom we campagnes als ‘Love for All’ moeten blijven benadrukken en vieren. Niet omdat diversiteit iets bijzonders is wat extra aandacht verdient, maar omdat we de status quo moeten blijven uitdagen totdat échte inclusiviteit de norm wordt in plaats van de uitzondering.
Een stap in de goede richting
Deze campagne is een grote stap voorwaarts, maar er is nog een lange weg te gaan in de trouwindustrie. Hoe meer merken dit voorbeeld volgen, hoe meer aanstaande bruidsparen zich gezien en gewaardeerd zullen voelen.
Dus aan alle aanstaande bruidsparen die dit lezen: onthoud dat jouw liefdesverhaal uniek is, en jouw trouwdag ook. Je hoeft niet te passen in een vooraf bepaald plaatje. Zoek leveranciers en merken die jou zien en waarderen zoals je bent. Want als er iets is dat deze campagne laat zien, is het dat liefde – in al haar vormen – het waard is om gevierd te worden.
Wie draagt wat?
Jessica Clugston – Faro by Sottero and Midgley (zwarte jurk)
Ronda Davis – Evan by Maggie Sottero (ivoor)
Jezra Williams- Fortune Marie by Sottero and Midgley (blauw)
Glenda Debellevue – Positano by Sottero and Midgley (ivoor met zilver accent)
Roqaiah Odeh – Drew by Maggie Sottero (ivoor)
Lona Krivanjeva – Zoe by Rebecca Ingram (ivoor over blush)
Kylie Smith – Skylar by Maggie Sottero (ivoor)