Wie maakt het draaiboek voor jullie trouwdag? Heb je daar een weddingplanner of ceremoniemeester voor, of houd je het liever in eigen hand? Ik ging er zelf mee aan de slag. Hier mijn tips voor jullie!

Wij hebben een ceremoniemeester die het programma op onze trouwdag in de juiste banen leidt. Aan de hand van tips van pas getrouwde stellen uit onze vriendenkring heb ik onlangs een globale planning gemaakt, waarvan de ceremoniemeester zei dat hij er al een heel eind mee uit de voeten kwam. Toch voelde ik mij er niet voldoende gerust op. En dus ging ik grondig aan de slag met een compleet – lees: er is nauwelijks nog een speld tussen te krijgen – draaiboek.

Hoe begin je met het maken van een draaiboek?

Maak een schema waarin je horizontaal van links naar rechts de volgende ‘kopjes’ plaatst: hoe laat; wat; wie; locatie; bijzonderheden. Vervolgens kun je het schema (verticaal) zo lang maken als je maar wilt. Je zet er, per tijdstip, precies bij wat er moet gebeuren, wie dat doet en waar.

Alleen een draaiboek voor de trouwdag zelf?

Wellicht zijn er activiteiten die je nog vóór jullie trouwdag wilt ondernemen en waarvan je zeker wilt zijn dat je ze niet vergeet. Denk aan: het aanbrengen van versiering op de trouwlocatie(s), laatste afstemmingsgesprekken met fotograaf en/of bloemist, mooie fotoplekjes zoeken op de locatie(s) en natuurlijk het doornemen van het draaiboek met de ceremoniemeester. Zet deze zaken ook in je draaiboek en vermeld daarbij wanneer je ze onderneemt (bijvoorbeeld: een maand of een week van tevoren). Op die manier denk je tenminste niet een dag voor je bruiloft: oeps, ik had nog…!

Wat mag je niet vergeten in het tijdschema voor de trouwdag?

Er zijn zo van die dingen die je echt niet wil vergeten. Maar eenmaal bezig met het maken van een draaiboek komt er zoveel bij kijken, dat het handig is om een checklist te hebben. Vergeet vooral deze dingen niet op te nemen in je lijstje:

– Wie haalt de bloemen op en wanneer?
– Waar zien de bruid en bruidegom elkaar voor het eerst? En wie is daar verder bij aanwezig?
– Wanneer is er ruimte voor fotomomenten?
– Wie rijdt de bruidsauto?
– Heeft de bruid hulp nodig bij het in- en uitstappen (in verband met haar jurk)? Zo ja, wie helpt haar?
– Wie beheert de ringen tot het ceremoniële moment en wie reikt de ringen aan?
– Wie helpt het bruidspaar tijdens het feest bij het aannemen van cadeaus?
– Waar worden de cadeaus en enveloppen op een veilige plek bewaard, zodra alle gasten er zijn?

Bepaal een moment van ‘overdracht’

Misschien wel het allerbelangrijkste: stel samen een goed moment vast waarop het draaiboek wordt overgedragen aan je ceremoniemeester (of weddingplanner). Doorloop de volledige tijdsplanning, liefst op desbetreffende locatie(s) en vertrouw er vervolgens helemaal op dat jullie ceremoniemeester zijn verantwoordelijkheden in acht neemt – zodat jullie de resterende tijd ècht kunnen genieten van de voorpret rond de bruiloft.

Fotocredits coverfoto: Unsplash.com