Jullie willen een originele bruiloft. Net een tikkeltje anders dan andere trouwfeesten, niet zoals het ‘standaard plaatje’. Kortom: een bruiloft die ècht opvalt. Hoe doe je dat? Arlette van Proud Mary Events & Weddings deelt haar tips & tricks.

Als er iemand is die weet hoe je een originele bruiloft organiseert, dan is het Arlette van Proud Mary wel! Zij organiseert al jaren de meest bijzondere bruiloften voor stellen die echt iets anders willen. Gelukkig wilde ze met liefde haar beste tips delen voor deze blog.

Maak jullie eigen keuzes, niet die van anderen

Bespreek met je partner wat jullie verwachtingen en wensen zijn. Laat je niet leiden door dat wat ‘hoort’ of door de ‘perfecte’ plaatjes op Pinterest, maar door dat wat jullie mooi vinden en willen. En daar komen jullie alleen maar samen achter, dus neem de tijd om met elkaar te praten over hoe jullie de grote dag voor je zien. Denk hierbij na over de setting waarin jullie het ja-woord willen geven, op welk moment van de dag jullie willen trouwen en wat je belangrijk vindt in de vormgeving.

Help jezelf met een moodboard

Maak samen een moodboard die de sfeer weergeeft die jullie op de bruiloft willen terugzien. Zoek hiervoor niet per se naar afbeeldingen van bruiloften, maar verzamel plaatjes van mooie bloemen, natuur, interieur. Kijk goed naar de locatie die jullie hebben uitgezocht en ga na wat de ruimte waar jullie gaan trouwen nog ‘nodig’ heeft. Vaak volstaat een mooie backdrop met bloemwerk al.

Kijk specifiek naar de kleuren die het meeste terugkomen in jullie moodboard. Laat deze bepalend zijn voor hoe jullie de trouwlocatie aankleden en versieren.

Vind je het lastig om mooie materialen bij elkaar te zoeken of heb je geen tijd voor dit voorbereidende werk, dan kun je natuurlijk ook de hulp inschakelen van een stylist zoals Arlette. 


Styling door Arlette van Proud Mary, foto door Esther van Geenen


Styling door Arlette van Proud Mary, foto door Leonne Photography

Begin bij de basis en maak er iets bijzonders van

De basis van jullie bruiloft is de ceremonie. Waar willen jullie deze organiseren en hoe wordt de ceremonie vormgegeven? Het is belangrijk om je te beseffen dat je echt niet hoeft te kiezen voor een standaard opstelling met een gangpad in het midden en twee keurige blokken met klapstoeltjes. Willen jullie echt iets origineels, denk dan aan een opstelling in een cirkel, kies voor een korte, staande ceremonie of trouw in een zitkuil.

Hoe jullie bruiloft opvalt tussen al die andere

Door te kiezen voor ander meubilair dan de ‘standaard’ stoelen of tafels die op de locatie aanwezig zijn, kunnen jullie er echt iets origineels van maken. Huur bijvoorbeeld speciale stoelen of bankjes voor bij de ceremonie. Bij het diner kun je denken aan andere tafels of een speciale kleur tafellinnen. Ook bijzonder bestek kan net dat ‘extraatje’ geven. Ga vooraf wel even na bij de locatie of dit mogelijk is, want het wordt niet overal op prijs gesteld.

Vergeet niet te regelen wie het meubilair of andere speciale items voor jullie van tevoren opbouwt en na afloop opruimt. Het is tenslotte zonde van de heerlijke sfeer waar je zelf net zo van geniet, als je aan het einde van dag zorg moet dragen voor het afbreken van gehuurde meubels.


Styling door Arlette van Proud Mary, foto door Angela Bloemsaat


Styling door Arlette van Proud Mary, foto door Rianne Fotografie

Kies een fotograaf die past bij jullie bruiloft sfeer

Tot slot is de keuze voor de trouwfotograaf volgens Arlette een heel belangrijke. Welke sfeer ademt jullie moodboard? Kies een fotograaf die qua stijl past bij jullie moodboard en zodende ook bij jullie bruiloft. Zo kan het een wereld van verschil uitmaken als de stijl van de fotograaf juist heel licht of meer moody is.

Waarin wijkt jullie bruiloft echt af van alle andere of wat maakt jullie trouwfeest bijzonder?

Coverfoto: Rianne Fotografie