Samen je bruiloft plannen. Vera zag het al helemaal zitten! Maar de praktijk bleek toch iets minder romantisch… Gelukkig heeft ze tips!

Toen John en ik net verloofd waren zag ik het helemaal voor me: eens in de zoveel tijd zouden we samen, gewapend met een pot koffie en taartjes, aan de keukentafel gaan zitten om de bruiloft vorm te geven. Samen nadenken over de stationery, bouwen aan onze wedding-website en ons storten op het menu voor onze ‘grote dag’. Het proces zou een ‘team effort’ worden en we zouden alles samen beslissen. De romantiek kon niet op.

Bruiloft plannen in de praktijk…

In de praktijk blijkt dit allemaal net even wat anders te lopen. Als ik heel eerlijk ben, blijkt dat ik nu eenmaal veel meer met de bruiloft bezig dan John. Zowel in mijn hoofd als in het echt. Er gaat voor mij geen dag voorbij dat ik geen decoraties zit te zoeken, nog meer inspiratie zit te pinnen op pinterest of even snel een idee voor een backdrop op papier zet. Terwijl John soms lijkt te denken ‘oh ja, we gaan trouwen volgend jaar’.

Gelukkig is John niet zo’n man die alles prima vindt en op onze trouwdag wel ziet wat ik allemaal geregeld heb. We willen graag dat de dag echt ‘van ons’ is en dat we er allebei tijd en energie in hebben gestoken om er ‘the best day ever’ van te maken. Maar met allebei een drukke baan blijkt dat best lastig te zijn.

Tel daarbij op dat ik mijn ja-woord ga geven aan een van de grootste warhoofden uit de geschiedenis en je begrijpt dat de frustraties soms hoog kunnen oplopen. Gelukkig leer ik hier steeds beter mee omgaan, maar in het begin van het proces kon ik het daar behoorlijk moeilijk mee hebben. Daarom heb ik een aantal tips voor je die bij ons goed hebben gewerkt om het gevoel te hebben dat het weddingplannen een team effort is, terwijl je niet ‘aan elkaar vastgeplakt zit’.

Maak een taakverdeling

Dit klinkt als een enorme inkopper, maar het heeft ons heel erg geholpen. Het werkt nou eenmaal efficiënter om allebei te doen waar je goed in bent. In plaats van veel tijd kwijt te zijn aan alles samen te willen doen, hebben wij een taakverdeling gemaakt.

John is goed in regelen en dingen uitzoeken, dus hij heeft de taak gekregen een notaris te vinden voor onze huwelijkse voorwaarden. In een grijs verleden heeft hij ook websites gebouwd, dus het bouwen van onze wedding website is ook een taak die hij toebedeeld heeft gekregen.

Ondertussen houd ik me bezig met de stationery en aankleding van onze dag. Natuurlijk overleggen we alles met elkaar, maar je hoeft niet elke kleine beslissing samen te nemen of elke schets in elkaars bijzijn te maken. Een goed team draait nou eenmaal op verschillende mensen die allemaal hun eigen sterke punten hebben en zelfstandig dingen voor elkaar krijgen.

Plan ‘vergaderingen’ in

We plannen regelmatig (eens in de vier tot zes weken) een ‘vergadering’ in. Dat klinkt heel zakelijk, maar haal iets lekkers in huis en trek je pantoffels aan en het voelt meteen een stuk gezelliger! We spreken tijdens deze sessies samen door wat we hebben gedaan en we hebben het over wat de volgende stappen zijn. Ook kijken we of er dingen zijn waar we de komende tijd (tot de volgende ‘vergadering’ bijvoorbeeld) over na moeten denken. Bijvoorbeeld welke muziek we willen voor tijdens de ceremonie, zodat we de volgende keer een lijstje hebben en kunnen gaan ‘strepen’. En heel belangrijk: plan vast een datum voor de volgende vergadering: zo zorg je dat het proces blijft ‘lopen’.

Houd het bruiloft plannen leuk

Dit is stiekem ook een beetje een ‘note to self’ voor mij, want ik ben een enorme control freak en ik heb de vervelende eigenschap om anderen dingen uit handen te nemen als ze naar mijn idee niet snel of goed genoeg gebeuren.

Daar waar ik meestal dingen keurig netjes op tijd af heb, ligt John vaak hopeloos achter op schema. Toch heb ik besloten dat te laten gebeuren. Waarom? Omdat het anders geen team effort meer is.

Er is nog geen website, er is nog geen notaris geregeld voor de huwelijkse voorwaarden. Hoewel ik hoopte dat deze dingen inmiddels in kannen en kruiken zouden zijn, doe ik mijn uiterste best deze taken niet van John over te nemen. Want als ik dat wel zou doen, dan zou me dat dubbele frustratie opleveren.

Kortom: houd het leuk en laat je niet gek maken. Is iets niet gelukt in de tijd die je daarvoor voor ogen had? Bespreek in je volgende ‘vergadering’ hoe je samen kunt zorgen dat dat weer rechtgetrokken wordt. Probeer beschuldigingen achterwege te laten en kijk waar je iets voor elkaar kunt betekenen. En bedenk vooral dat het plan-proces de voorpret is voor de mooiste dag van jullie leven!

Hoe hebben jullie het plannen van jullie bruiloft samen aangepakt? Ik hoor heel graag jouw tips in de comments!

Foto: Hanke Arkenbout